« Home | Civilisational Islam » | Keterbukaan. » | Imej PakLah » | X » | RM 1 Juta yang 'bermakna' » | Batu Talam - BN vs Bebas » | Batu Talam - Kelemahan PakLah » | Apa pula nawaitu Paklah? » | Kemana hilangnya mereka ketika banjir? » | TMM 2007 »

Permainan Budak Besar!

Satu Analisis Kosong

Katakan anda diberikan satu peluang untuk menjadi Perdana Menteri atau siapa saja. Dan anda diberikan peruntukkan sebanyak RM 200 juta. Apa yg akan anda buat dengan duit itu. Berikan 3 yang baik dan 5 yang tidak baik (tak baik lebih mudah difikir).


Perkara yang baik
  1. Sumbangan sebanyak RM 2000 kepada setiap mangsa banjir untuk membeli enjin bot sangkut yang berkuasa tinggi bagi persediaan banjir akan datang. (Rm2000 * 100 000 orang = 200 Juta)
  2. Jika setiap ambulan di Malaysia menggunakan 100liter petrol (Rm 192+-) untuk kegunaan sehari sejauh 300km. Dan bayangkan jika ada 1000 ambulan di Malaysia. Ini bermakna, dengan RM 200 juta. Ini bermakna, ambulan itu akan bergerak selama 1041hari dengan jumlah peruntukkan minyak yang diberikan. Dan keseluruhan ambulan telah bergerak sejauh.... 62,500,000km (maaf, matematik saya tak baik)
  3. Seoarang ayah memerlukan RM 500 untuk persekolahan anaknya setiap kali tahun baru... Ini bermakna... lebih dari kesemua mak dan ayah di kawasan yang dilanda banjir tidak perlu mengeluarkan duit. (1 keluarga ada 4 org anak bersekolah * Setiap anak Rm500)


    Perkara Tidak Baik
    1. 6 Beli bot mewah. Setiap satu berharga 30 juta. Interior dalam di lengkapi dengan pelbagai kemudah. 2 diletakkan di Malaysia. Satu di Terengganu dan satu lagi di Pulau Jerjak. 1 Di US, 1 di Perth dan tak lupa juga. Yang teristimewa di Singapura. Berdekatan dengan padang golf. Yang terakhir akan diletakkan di Kota Tinggi. Untuk persiapan menghadapi banjir ke-3.
    2. Bina satu mesin RO/air suling dengan teknology NewWater dari Singapore untuk air laut berdekatan dengan kawasan Tapak Monsoon Cup. Dengan itu, akan lebih ramai lagi penduduk dunia menonton Monsoon Cup.
    3. Dermakan Rm20 juta setiap satu kepada sekolah saya dan sekolah yang terpilih. Dengan adanya Rm 20 juta. Dijangkakan, setiap sekolah dibenarkan untuk membina perpustakaan bernilai RM 3 juta setiap satu. Dengan nilai buku RM 1 juta. Dilengkapi Sony Bravia X Series 50" untuk menonton channel 14 astro. Duit selebihnya, kontraktor akan tentukan apa nasibnya.
    4. Membina satu superkomputer terbesar di Malaysia. Tujuannya ialah untuk menapis segala kandungan atau apa saja maklumat yang akan di baca atau di tonton oleh pengguna internet di Malaysia. Blogspot atau apa juga jenis blog sekalipun diwajibkan mendaftar dan diletak di bawah pengawasan lembaga pengarah bagi tujuan keselamatan negara. Ahli lembaga pengarah terdiri dari orang besar syarikat suratkhabar. Yg bersalah dan melanggar undang-undang ahli pengarah akan disaman.
    5. Sempena tahun melawat Malaysia. 100 buaian pusing seakan-akan eyes on Malaysia yang mini akan dibina. Setiap satu akan bernilai RM 2 juta. Ia mempunyai pelbagai kegunaan. Dengan kepakaran dan kebijaksanaan pemikir yang 5 ribu orang. Antara kegunaannya ialah kincir air, menceduk air di kota tinggi dari tempat rendah ke tempat tinggi dan tempat penetasan ayam (ini kerana angkasawan pertama Msia percaya, ayam yang mengeramkan telur di tempat yg gravitinya sentiasa berubah mendakwa, telurnya lebih besar!) .




Mykmu - Jeffooi - Rockybru - Malaysia-today


Labels: ,

Kuah Kari


    Utk Tingkat 4 Saja
    Number of online users in last 3 minutes